Russia Today’s Disinformation Campaign

Posted by Richard Stengel
April 29, 2014
Newsroom in Moscow

Moscow is subjecting Ukrainians, Russians and the rest of the world to an intense campaign of disinformation that tries to paint a dangerous and false picture of Ukraine’s legitimate government. Russia Today, the Moscow-based TV network financed by the government, is a key player in this campaign of distortion. Along with its Russian operation, RT operates an English-language broadcast out of Washington.

Last week, Secretary of State John Kerry referred to RT as a "propaganda bullhorn," which was promoting Russian President Vladimir Putin's "fantasy." The result was a predictable howl of protest from RT's editor, who claimed the State Department knows little about what is really happening in Ukraine today and had the audacity to request an apology.

I spent seven years as the managing editor of TIME magazine before joining the State Department. I understand the difference between news, propaganda and opinion. Propaganda is the deliberate dissemination of information that you know to be false or misleading in order to influence an audience.

From assertions that peaceful protesters hired snipers to repeated allegations that Kiev is beset by violence, fascism and anti-Semitism, these are lies falsely presented as news. An opinion is subjective and not a statement of fact. Opinions, however odious, are defensible speech in a way that false claims are not. RT is a distortion machine, not a news organization.

Consider the way RT manipulated a leaked telephone call involving former Ukrainian Prime Minister Yulia Tymoshenko. Through selective editing, the network made it appear that Tymoshenko advocated violence against Russia. Or the constant reference to any Ukrainian opposed to a Russian takeover of the country as a "terrorist." Or the unquestioning repetition of the ludicrous assertion last week that the United States has invested $5 billion in regime change in Ukraine. These are not facts, and they are not opinions. They are false claims, and when propaganda poses as news it creates real dangers and gives a green light to violence.

Sometimes it’s even too much for the people paid to make these claims. The network's clear bias led to an unprecedented on-air rebellion. First, the host of RT America, Abby Martin, condemned Russia's invasion of Crimea on a broadcast. Then one of the network's anchors, Liz Wahl, resigned on air, saying, "I cannot be part of a network funded by the Russian government that whitewashes the actions of Putin."

Yet, even so, I would defend the right of RT to broadcast. The First Amendment protects speech that we reject as much as speech that we embrace. The State Department facilitates RT’s coverage by giving them unrestricted access to our briefings. No one is arguing that RT should be taken off the air the way Moscow has abruptly ended the license that allows Voice of America to broadcast to Russians. Free access to information is a basic principle, even if that information is nothing more or less than propaganda. But the network and its editors should not pretend that RT is anything other than another player in Russia's global disinformation campaign against the people of Ukraine and their supporters.

About the Author:  Richard Stengel, a former managing editor of TIME magazine, is the Under Secretary of State for Public Diplomacy and Public Affairs. Follow him via @Stengel on Twitter.

For more information:



Werner R.
June 23, 2014
So if everybody knows that, why nobody do something against the lies of RT? Zhey create only hate and be responsible for a lot of pain, they manipulate people, this media is a terrorism, by Putin controlled, unit.Cut them out of the Net, this a-holes.
Carol D.
New Mexico, USA
August 24, 2014
Any news company, any person, any group of people, any government, that tells, reports, writes, blogs, what is the exact opposite of what the U.S. Government and it's 4th branch of it's corrupt government-the mainstream media expounds, is the truth.
iryna K.
September 5, 2014
Well, quite said to see that someone outside RF borders still believes in this terrible lie.I see 2 option here: 1) you'tr one of RF pres. employee and trying to make a bad overview of my country and by purpose or 2) you don't have a clear picture of what's going on in UA. also i see 3rd option, (to tell the truth it looks not realistic in modern world, but it's definitely better then 1st option)- you don't know how the election (pls. note- not state takeover, but Election!) process is handled. if this is the case I would dare to recommend you to use google:) Sorry if I wasn't enough polite, but it's very annoying to read in different sources that we didn't have an election, especially taking into account that I was participating in this process. Sorry if my comment isn't
billy j.
Arizona, USA
October 2, 2014
Remember when CNN "reported" on chemical attacks that never really happened. With their reporters laughing at you on commercial breaks. The reporters that quit RT were either misinformed, paid off or pressured into doing so.
John D.
Delaware, USA
October 4, 2014
This is not sourced properly nore does it have video evidence of the so called selctive editing, what I have seen is ukrainine officials zighailing and acting like nazi's or the coup we performed to try and strong arm them into nato which broke an agreement we had with russia to give them a buffer zone between them and Nato. Whats funny is that anyone who actually looks through sourcing and actual information they find RT is telling the truth almost always while selectivly excluding things that might make russia look overly bad.........ummmm compared to Fox and Msnbc whome lie almost all the time and eclude everything and anything that could reviel the fascist(corpratist) governemnt we now have. You sir are not a jouneralist but a propagandist.



Latest Stories